زیبا نوشته های آزمون انشای خرداد94 با موضوع :صدای باران

 

نوشته های زیر بخشی از انشای دانش اموزان هشتم است که در آزمون مطرح شد .

البته از بین چهار موضوع پیش نهادی ،این موضوع بیشترین طرفدار را داشت .

 

 

 

 

هانیه (ش) هشتم چهار:

 

 

صدای چیست؟ گویی نم نم برخورد قطراتی به زمین است. اشک هایی از دل آسمان که با هر برخورد به زمین خدا را می ستایند.

صدای مرواریدهایی که به بزرگی او ایمان آورده اند و این گونه سر برخاک فرو می آورند ولی ما انسانها هنوز درخواب غفلت به سر می بریم.

خدای خبیر، آن نوازنده ای است که دل بندگانش آگاه است. او خوب می داند هر بار چه سازی را بنوازد؛ سازی تند و آتشین که نمایانگر دلگیری از فلک است یا آهنگی آرام که دل سپردگی آسمان را به زمین نشان دهد...

ما انسان ها که با شنیدن صدای باران غرق در شادی می شویم باید بدانیم که صدایش برای  پاسخ به ندای پرنده ی تشنه ای است در دوردست های تاریخ، آن زمانی که در دشت کربلا امامی سر به آسمان بلند می کند  و می گرید.

صدای باران ،صدای اندوهی بر غم رقیه سلام الله علیها، اندوهی به وسعت دریا ها و اقیانوس ها که کمر بانوی شجاع میدان کربلا زینب علیها سلام را خم کرد. ..

 

 

 

 

 

نگین (ر)هشتم یک

 

 

چک !چک! چک ! این صدای باران است ؛ صدای بارانی که مانند یک اسب نقره ای با کفش های سپیدش خودنمایی می کند و صدای خنده بر لبان مردم جاری می کند؛

..حسن باران این است که قصد دارد زیرکانه گرد مواج حسد،طمع و کینه را از بین ببرد و دنیا را سرشار از مهر و محبت کند.

قطره هایی که ماند دانه های تسبیح از دست آسمان رها می شوند گرچه کوچکند ولی به خوبی می توانند خبر وجود حق تعالی را در گوش هر شنونده ای زمزمه کنند وجاده ی پیدایش خدا را در دل هر انسانی پایدارتر کنند...

 

 


صبا(ش) هشتم یک

 


صدای رعد و برق ،سکون روستا را می شکند .این صدای قدم های باران است...قطره های باران  رمین را هم به آواز در اورده است...

..مدتی نیست که باران بند امده است ولی من هنوز صدای آن را می شنوم :صدای آواز قطرات .صدای شادی  و صدای زیبای طراوت.

 

 

 

زهرا (ک) هشتم یک

 

... صدای فرود امدن قطره های باران روی زمین سفت و سخت مانند اهنگی زیبا و دل نشین است.صدای برخورد باران با سطح اب  دریاچه و جهش ماهیان قرمز ،مرا به وجد می اورد...

شاید یکی از دلایل آفرینش باران شنیدن آهنگ ملایم و دلپذیرآن است که روح و جان انسان را آرامش ببخشد.

 

 


مولود هشتم یک

 


دانه های تسبیح از دست ابرها رها می شوند و هر کدام در جای جای این جهان پهناور فرو می افتند. یکی بر سر دشت یکی بر روی رود دیگری بر صورت سرخ گلی و ان یکی بر سقف خانه ای.چه  صدای زیبا و دلنشینی دارد!

صدای باران چونان لالایی های مادر آرام و گوش نواز است. صدای پای مردمی که چترهایشان را سایه بانی بر سر خود برگزیده اند و در زیر باران قدم می زنند هم زیباست ...


 

 

 

 



موضوعات مرتبط: زیبا نوشته ها ی دانش آموزان , صدای باران موضوع انشا , انشای خوب , توصیف صدای باران پایه ی هشتم

تاريخ : ۱۳٩٤/۳/۱٩ | ۳:۱٠ ‎ق.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

نکات ازمونی انشای خرداد

قبل از نوشتن انشا در خود ایجاد انگیزه و علاقه برای نوشتن کنید مثلا بگویید قرار است ذهن من پدیده ی بسیار زیبایی را بیافریند،قلم را با نام خالق همه ی پدیده هابر می دارم وشروع می کنم. 


 

1.مقدمه نویسی و نتیجه را قبلا خیلی تمرین کنید تا در جلسه ی آزمون نگران نباشید

می توانید یک بازی بین خود و دوستانتان انجام دهید. مثلا شما باتوجه به موضوع ذهنی خود سخنانی  به انان می گویید اگر حدس انان درباره ی موضوع شما درست بود مقدمه ی خوبی می تواند باشد و...


2.مراقب باشید وارد ریز موضوع و موضوعات حاشیه ای نشوید.


3.از اول تا اخر انشا  هماهنگی بین نوشته ی شما باشد.


4.وقت خود را در ابتدا برای ان که اول مقدمه بنویسید بعد انشا، تلف نکنید بلکه اول در پیش نویس انشا و هر چه یاد دارید بنویسید بعد خود به خود می توانید از درون نوشته مقدمه ی خوبی پیدا کنید و یا ذهنتان اماده شود برای مقدمه در پاکنویس.


5.حتما کل کتاب انشا را یک مرور بکنید و مباحث درست نویسی و روش های انشا نویسی را مطالعه کنید بعد به دفتر انشا مراجعه کنید و رفع اشکال کنید.

 

6. اگر موضوعی را انتخاب کردید به موضوعات دیگر  فکر نکنید و یا با خود نگویید اکنون این را می نویسم اگر نتوانستم موضوع بعدی را انتخاب می کنم. در غیر این صورت ذهن شما آرام و قرار وتمرکز کافی ندارد و وقت را از دست می دهید

7. خوانا بنویسید و اصلا از غلط گیر استفاده نکنید یا خط خوردگی در متن شما نباشد. برای ان که این مساله محقق شود قبلا در پیش نویس همه ی زمینه ها را اماده کنید و با دقت وارد پاکنویس کنید.

8. حتما قبل از وارد کردن به برگه ی اصلی نوشته را آرام برای خود مرور کنید و مثل یک داور خودتان نوشته را با معیارها و سنجه های داده شده بسنجید.

9. نگران وقت نباشید شما 85 دقیقه فرصت دارید .پیش نهاد می شود به صورت زیر زمان را در نظر بگیرید:

10 دقیقه برای انتخاب موضوع و مزخرف نویسی اولیه.

 50دقیقه برای طبقه بندی مقدمه و نوشتن بندهای بدنه و نتیجه .

5دقیقه مرور برای اخرین بار در پیش نویس .

در پایان هم  20دقیقه برای پاکنویس .

یادتان باشد قلم مناسبی برای نوشتن داشته باشید قلم های ضربه مغزی وسکته ای و  دست وپاشکسته تاثیر نامطلوبی بر نوشتن و خط شما به جا می گذارد

 

  

 

 

 

 

 

 

شما می توانید با توجه به نوع اطلاعات و توانایی های خود جور دیگری زمان بندی کنید. مهم این است که بدانید برای یک نوشته ی خوب همه چیز آماده است. فقط بستگی دارد به نوع پرواز فکر  و رقص قلم شما.

 

 

نوشتن را دوست بدارید

پیروز باشید



موضوعات مرتبط: انشای خوب نوشتن , انشا و کتاب مهارت نوشتاری , آزمون انشا

تاريخ : ۱۳٩٤/۳/۱٤ | ٩:٢٧ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

نتیجه ی بررسی نوشته های دانش آموزان هشتم در

انشای خرداد هشتم سال 94

 


از بین سه موضوع پیش نهادی آزمون امسال بچه ها بیشتر به اولین موضوع؛ یعنی توصیف آسمان شب توجه کرده بودند.

بعد  از ان به موضوع دوم ؛دوست خوب و در نهایت به موضوع راستگویی و پرهیز از دروغ پرداخته بودند.

 

جالب است بدانید کسانی که موضوع دوم یا سوم را برگزیده بودند در رعایت طبقه بندی موضوع و مقدمه و نتیجه و پرورش موضوع موفق تر بودند تا انانی که موضوع توصیفی را گزینش کرده بودند و آن هم به دلیل تناسب بیشتر موضوعات با ساختارها و سنجه های مورد نظر بود.

البته کسانی که موضوع مورد علاقه شان توصیف آسمان شب بود مجبور بودند با تمرکز و دقت بالاتری به نوشتن بپردازند، چرا که در صورت عدم رعایت این نکته، مقدمه و نتیجه ی نوشته  ی انان از انسجام و هماهنگی دور می شد.

بعضی از دانش آموزان در توصیف آسمان شب به ریز موضوع توجه کرده بودند و انشای انان به  متن های حاشیه ای و دور از موضوع( مسأله ای که بارها در کلاس به پرهیز از ان اشاره کرده بودیم) سوق داده شده بود که اگر چه نوشته به ظاهر جالب بود ولی به دلیل عدم یکدستی و هماهنگی با موضوع اصلی، درنتیجه ی نوشته شان هم به بیراهه رفته بودند وهمین باعث شده بود کیفیت انشای انان پایین بیاید و نمرات دور از انتظار بگیرند.

 

بنابراین بالاترین و پایین ترین کیفیت نوشته ها در همان موضوع اول بود.

  امیدواریم در سالهای آینده به این نکات (رعایت طبقه بندی و انسجام )توجه بیشتری کنند.

 

 

از نوشته های جالب توجه با موضوع دوست، عباراتی یکسان بود که بچه ها کما بیش در نوشته ی خود آورده بودند از جمله :

 

دوست ان باشد که گیرد دست دوست  // در پریشانحالی و درماندگی

همنشین تو از تو به باید // تا تو را عقل ودین بیفزاید

 

درموضوع توصیف آسمان شب هم ان جمله ی تاگور  در بیشتر نوشته ها چشمک می زد:

 

ماه روشنایی اش را در سراسر آسمان می پراکند و لکه های سیاهش را برای خود نگه می دارد.

 

بعضی ها هم خواستند خلاقیت داشته باشند این جمله را تغییراتی داده اند؛ مثلا:

ماه صورت سفیدش را به همه نشان می دهد ولی دست های سیاهش را پشت سرش مخفی می کند!

 

 

 

 

 

به هر روی آن چه در ادامه می خوانید بخش هایی ازنوشته های زیبا و یا خلاقانه ی دوستانتان در آزمون خرداد 94 درباره ی توصیف آسمان شب است .

 

بعضی مقدمه ها یا نتایج زیبا هم در متن آمده است.

وینا برخی از نوشته ها را ویرایش کرده است.

 

 

 

 

نگین (ن)هشتم7

 

 

...ستارگان جلوه ای دیگر از نظام زیبای آسمان شب هستند. زینت های

آسمانند. همانطور که در آیه ی ششم سوره ی مبارکه ی صافات می فرماید:

انا زینا السماء الدنیا بزینه الکواکب "ما آسمان دنیا را با ستارگان زینت بخشیدیم"...

 


 

فاطمه(ح) هشتم 7

 


...آسمان لباس سیاه خود را برتن می کند می دانم سوگوار است از این که

غروبی دیگر آمد و قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیامد.


آسمان، صورت ماه خود را به رخ مردم جهان می کشدو پس از آن با ابرهای

تیره و تار می پوشاند تا به یادت اندازد که روی ماه مهدی فاطمه در پس پرده

پنهان است...

تزیین لباس سیاه اسمان با الماس های  براق شهاب و ستارگان نشان از

آمادگی و آراستگی عاشقی است که می خواهد پایان انتظار را بشارت دهد.

 زمین  وزمان و اسمان منتظرند تا تو بیایی ای ماه منیر آسمان امامت و ولایت!...

 

نتیجه ی این نوشته :

آسمان شب احوال مختلفی دارد. این تحول و دگرگونی با شادی و غم اهل

بیت پیامبر متغیر است .بارش مروارید  و درخشندگی الماس، زمان جشن است

و شادی و آرامش برای اهل بیت ولی تیرگی و سیاهی و پنهانی، نشان از غم واندوه برای این خوبان.

 

 

 

مریم (م) هشتم 7

 

...به نظر، یک سیاهی معمولی است ولی در در عین تاریکی وسیاهی

سراسر آرامشی است که پرده ی خواب را به دیدگان ما می گسترد...

 

طنازی ستارگان دربرابر دل فریبنده ترین عروس شب، هیچ است. قرص باشد

یا نیمه ،هلال باشد یا گرفته ،تفاوتی نمی کند به هر روی زیباست و فریبا...

 

 

 

فائقه هشتم 7

 

...گاه ستاره ها مانند یک پرنده ی شانس با دم طاووس مانندی در پروازند و

بعضی مخفیانه لبخند می زنند .بعضی دیگربا خواهر و برادرهایشان در جای

خود محکم و استوارند اما از بازی غافل نیستند چون شکلک های مختلفی  را

باهم درست می کنند: ملاقه ، عقرب ، شکارچی،گاو...  

 

برخی دیگر نه دنباله دارند نه چشمک می زنند و نه خواهر برادری دارند و در

دل این تاریکی تک و تنهایند. ناگهان نور ماه زیاد می شود و تمام فرزندانش را

به سوی خود فرا می خواند.تنها تک ستاره ای که به دور از جمع است ناگاه خاموش می شود و عمرش به پایان می رسد...


نتیجه ی این نوشته:


ما نیز چون ستارگانیم ؛ بعضی مانند ستارگان دنباله دار همیشه به ادامه ی

زندگی می اندیشیم و در تلاش و تحرک وشادی بخشی به دیگرانیم حتی برای

مدت کم. برخی دیگر با وجود سختی های زندگی لبخند را فراموش نمی کنیم

تا کام دیگران را هم شیرین کنیم. بعضی....

هرگونه که هستید، محبت و مهرورزی به دیگران را از یاد نبرید.

 

 

 

آیدا (ز)هشتم 7

 

نتیجه ی نوشته:


در آسمان شب جلوه های جلال و جمال آفریدگار بی همتا آشکار است. چشم

دل بازکنیم تا با درک زیبایی ها و عظمت خداوند جویبارهای شناخت حق

تعالی در وجودمان جاری شود تا به دریای معرفت الهی متصل شویم.

 

 

 

آریانا هشتم 6

 

مقدمه :


چونان سرپناهی است چیره بر دنیا، همه را پاسبان است. مادری که ذره ذره ی وجودش بی نهایت درخشان است اما گاهی اوقات اسیر تیرگی می گردد. اجازه می دهد ماه تابان چونان مشعلی فروزان بدرخشد و.... ای عشق کجایی که معنا شدنت در دل بی کران آسمان را به نظاره نشسته ایم؟


بدنه:

...مادری مهربان که با عطوفت خود، پاسدار ستاره های تنها در دل تاریکی اش است. ماه و ستارگان و شهاب و ... همه را دل خود جای داده تا عظمت و جلال معبودش را آشکارا در خویش پنهان کند. اجازه می دهد توفان عشق به آرامی در او اتفاق بیفتد و قطرات زلال خود را رها کنند .گاه می گرید و گاه می خندد...

 

 

نیلوفر (ح) هشتم6

 

مقدمه ی نوشته:

 

آفتاب پرتوهای پرفروغش را یک به یک بر می چیند؛ یکی را از میان دشتی پر

از شقایق ،یکی را از دل دریایی ژرف،یکی را از لابه لای شاخ وبرگ درختان.

در این هنگام سکوت و تاریکی،آسمان را در بر می گیرد، اما ماه بر پهنه ی بی

کران آسمان ، مهتابی تر از همیشه، ظلمت مطلق را می شکند.


بدنه:

 

آسمان شب با زیبایی مسحور کننده اش ،جیرجیرک های کوچک را به تکاپو می اندازد.چه زیباست این ضیافت شبانه در کنار وزش نسیم ملایم! نگین ماه همراه با ستارگان چشمک زن، زینت بخش این آسمانند.

 

 ناگهان دنباله داری خیره کننده ،سینه ی آسمان را می شکافد و رد پایی از خود بر جای می گذارد...

 

 

فاطمه (ر)هشتم 6

 

...ماه  چون گلی زیبا و نقره ای در گلدان شب رونمایی می کند و نور و درخشش خود را با زمین تقسیم می کند. من به این می اندیشم واز او می آموزم که می توان در تاریکترین لحظات نیز درخشید و امیدوار بود و به دیگران امید داد...

 

 

 

ساجده هشتم 6

 

...قرص ماه کامل است و این یعنی نهایت زیبایی. آن گاه هر شب از ماه

کاسته می شود تا هلال شود وچند شب هم ناپدید است. اما دوباره  به

حالت کامل و قرصی درخشان در می آید  و به ما می آموزد که گاهی لازم

است برای پرشدن (کامل شدن) ، خالی شویم.

 

 

 

فاطمه سادات هشتم 6

 

...آسمانی که در شب به چشم ما خاکیان می آید با آن همه وسعت و عظمت

و درخشش ، تنها بخش کوچکی از آسمان اول پروردگار است.

 

ششمین ستاره ی تابناک آسمان امامت و ولایت ،امام صادق علیه السلام، در

تفسیر آیه ی : "ولقد زینا السماء الدنیا بمصابیح " فرموده اند: " خداوند

آسمان اول را به چراغ هایی  درخشان زینت داده است."....

 

 



موضوعات مرتبط: زیبا نوشته ها ی دانش آموزان , توصیف , توصیف آسمان شب , آسمان شب

تاريخ : ۱۳٩٤/۳/۱۳ | ۱٠:۱۳ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

معانی واژگان

الف . معانی واژگانی را که زیر آن خط کشیده شده، بنویسید.

  1. 1.      پرستار امرش همه چیز و کس  //  بنی آدم و مرغ و مور و مگس

 2. تو از آن آزاد اندیشانی هستی که پایدار و نستوه، استوار چون کوه می کوشند.

3. فرش هایش از گلیم و بوریاست.

 4 . شاه به تنگنا افتاد و توطئه ی انگلیس شکست خورد.

 5. کرد او اندر غزایش کاهلی.

 6. چون آن مرد واقف شد که زر ببردند خجل وار بازگشت.

 7 . بر ورق کرد رقم بس که مکرر تشنه.

 8 . ای کسی که از فرط غرور گمان می کنی روزگار درازی در پیش داری،عمر خود را تلف مکن.

 

ب . معانی نظم ونثر  

 9. هر روز زندگی گذشته ی خود را به یاد می آورم تا خود به غلط نیفتم .  

........................................................................................................................................

 

10 . تویی که بر فر و فروغ ایران خواهی افزود و چشم جهانیان را به خیرگی خواهی کشاند .

................................................................................................................................................................

 

11 . وآن که حب وطن نداشت به دل // مرده زان خوب تر به باور من     

........................................................................................................................

 

 

12 . از علی آموز اخلاص عمل  //  شیر حق را دان منزه از دغل    

.....................................................................................................................

13 .  همچو ماهی که فتد زآب، برون آل نبی // می تپیدی دلشان سوخته در بر تشنه 

.................................................................................................................................................................

14 . تو را دوست می دارم / ای آفتاب شمایل دریادل /که نام خیابانهایت را شهیدان برگزیده اند.

.....................................................................................................................................................................................

15. او را طلب کنید که مرا با او کار است.

.............................................................................................

 

دانش زبانی

16. عبارت زیر چند جمله دارد؟

"خلیل آتشین سخن، تبر به دوش بت شکن //    خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی"

الف. پنج             ب. چهار            ج. سه           د. دو

دانش زبانی

17. مصدر همه ی  واژه های زیر در گزینه ها درست آمده به جز ..........

              

الف. شناسه (شناختن)        ب. دهنده(داشتن)     ج. ستایش(ستودن)        د. تازش(تاختن)

دانش زبانی

18. در کدام گزینه  صفت مبهم به کار رفته است؟

الف.چند جمعه ی دیگر منتظر بمانم؟          ب. کای فلان چاشت بده یا شامم

     ج. چه خوب شد که آمدی                        د. هر سخن راست را هم نباید گفت

دانش زبانی

19 . با توجه به جمله ی" یکی او را گفت :کجا روی؟گفت: درمی دارم به خزفروشان می شوم تا خزّی خرم" کدام یک از نقش های دستوری در جمله نادرست است ؟

الف. او :گروه متممی    ب .  خزّی:گروه مفعولی   ج. یکی:گروه نهادی     د. می شوم: فعل اسنادی

دانش زبانی

20. در متن زیر، فقط هستهیهرگروه اسمی را مشخص کنید. 

  بیفشان از وضو بر رویم آن آب   

دانش ادبی

21. آیا تکرار قافیه در سراسر شعر باعث افزایش موسیقی و انتقال مؤثر پیام شاعر است؟ 

                                           بله  J            خیرL

دانش ادبی

22. قافیه را در بیت زیر مشخص کنید .

ما به روی دوستان از بوستان آسوده ایم    //   گر بهار آید و گر باد خزان آسوده ایم

 

دانش ادبی

23. در کدام گزینه تشبیه به کار رفته است؟

الف. طبیب نقاش   ب.سیمای وطن        ج.  گنجینه ی ادبیات        د. پاره ی پیکر

دانش ادبی

24 .کدام  واژه با "رفیق"  می تواند جناس شود ؟

الف.شفیق            ب. دقیق           ج. حقیق                د. حریق

دانش ادبی

 

25. اسرارالتوحید از .........................است که در شرح حال و سخنان............................... نوشته شده است.

ترجمه

26. این سخن امام صادق علیه السلام را به فارسی ترجمه کنید:   " تواضَعوا  لِمَن طَلَبتم مِنه العِلم"

...................................................................................................................................

خود ارزیابی

27. به نظر شما چگونه می توان از فرهنگ و ادب فارسی پاسداری کرد؟

.........................................................................................................................................................................................

 

خود ارزیابی

28. نوجوانان فلسطینی برای آزادی سرزمین خود،چه کارهایی می کنند؟

............................................................................................................................................................................................

 

خود ارزیابی

29. به نظر شما چگونه می توان یاد شهدای واقعه ی کربلا را زنده نگه داشت؟

..............................................................................................................................................................................................

 

 

 

ج. در عبارات زیر،منظور از کلمات مشخص شده، چیست؟     (از توضیح اضافه بپرهیزید.)

 

30. "با دل سپاری رهبر و مردم به توحید و ایمان الهی بود که دوگانگی از میان برخاست و وحدت کلمه پدیدار گشت".       کنایه از :..................................

 

31 . "همین که وقت از دست رفت انگشت ندامت به دندان می گزیم و سودی نمی بریم"

کنایه از این که:  ....................................................................

 

32. "به چشم مرحمت سویم نظر کن // شفیع آخرت خیرالبشر کن " منظور کیست؟..............................

 

 

درک مطلب

33. "از مکافات عمل غافل مشو  //  گندم از گندم بروید جو زجو " مقصود چیست؟.............................

34. " حیف است طایری چو تو در خاکدان غم "   منظورچیست؟    .............................

 

به پرسش های زیر، پاسخ کوتاه بدهید.

35.در مصرع" عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست "   

    شاعر دلیل مهرورزی و عشق به کاینات را در چه می داند؟............................................

36. حکیم نظامی در بیت:"  غافل منشین نه وقت بازی است // وقت هنر است و سرفرازی است"

به چه نکته ای سفارش می کند؟.....................................................

حفظ شعر

37 . جاهای خالی را با واژگان مناسب پر کنید.

 

الف.      آل احمد همه .................ز بزرگ و کوچک      نسل حیدر همه از ............. و ..............تشنه

 

 

 ب.           نوجــوانی به .............. مغــرور              ................. ............... همی راند ز دور

 

              شکر گویم که مرا............ نساخت            به خسی چون تو ..............  نساخت

 

 

 



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳٩٤/۳/۳ | ۸:۱۳ ‎ق.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()