امروز با سوال سارا یکی از دانش اموزان خوب کلاس تصمیم گرفتم درباره ی یک مطالبی جمع آوری کنم.البته از دانش نامه ی ازاد .

اگر کسی این کتاب را خوانده خوشحال میشم نظر بده و انتقاد کنه

 

کتاب بابای پولدار بابای بی‌پول (به انگلیسی: Rich Dad Poor Dad) کتابی است نوشته رابرت کیوساکی که در لیست ۱۰ کتاب پرفروش دنیا در سال ۲۰۰۱ میلادی در روزنامه‌های وال استریت ژورنال، یواس‌ای تودی و نیویورک تایمز می‌باشد. در این کتاب رابرت کیوساکی درباره روشهای زندگی افراد پولدار و افراد بی‌پول صحبت می‌کند. او از کودکی خود می‌نویسد و اینکه زندگی در کنار پدر واقعی او که یک معلم باهوش و بسیار محبوب اما فقیر بوده و زندگی در کنار پدر بهترین دوستش که او دوستش را درباره پول و قواعد آن آموزش می‌داد و بسیار ثروتمند. کیوساکی می‌گوید: یکی از پدرانم برای به دست آوردن چند دلار جان می‌کند و دیگری مشت مشت پول در می‌آورد. یکی از پدرانم به من یاد می‌داد که سوابق تحصیلی و کارم را چه طور بنویسم که بتوانم شغل خوبی به دست آورم و دیگری به من می‌آموخت که چه طور طرحهای قوی مالی و بازرگانی را خلق کنم، تا بتوانم برای دیگران شغل ایجاد کنم.

فرزند دو پدر قوی بودن این امکان را برای من فراهم آورد تا با مقایسه آرای آنها با یکدیگر تأثیر تفکراتشان را بر زندگیشان بررسی کنم، در این جریان فهمیدم که انسانها زندگیشان را براساس افکارشان تنظیم می‌کنند. پدر بی پولم دائماً می‌گفت: من هیچ وقت پولدار نمی‌شوم و این پیشگویی واقعیت یافت، ولی پدر پولدارم معتقد بود که آدم پولداریست، حتی یک بار پس از ورشکستگیی که افسراده اش کرده بود، باز ادعا کرد آدم ثروتمندی است و می‌گفت بین فقیر بودن و ورشکسته بودن یک اختلاف بزرگ است و آن این که ورشکستگی موقتی، ولی فقر دائمی است.



موضوعات مرتبط: بابای پولدار بابای بی پول , نقد کتاب بابای پولدار

تاريخ : ۱۳٩۳/۱٢/٢۳ | ۸:۱٤ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

پاسخ به پرسش

 

چرا به بعضی نثر ها شعر می گویند ؟منظور از نثر شاعرانه چیست؟

آیا شعر ای وطن سلمان هراتی که در کتاب پایه ی هشتم آمده شعر است؟

 

 

شعر در زبان تازی از شعور است به معنای اصطلاحی کلامی است مرتب معنوی موزون وخیال انگیز که  در آن اندیشه ها و احساس و عواطف شاعر در قالب الفاظی فصیح و زیبا بیان می شود

به گفته ی ارسطو سخنی موثر و مخیل که شوری در دل بر پا کندوحالتی از غم یا شادی را در درون انسان ایجاد کند.

نظم در لغت یعنی به هم پیوستن و در اصطلاح کلامی موزون و مقفی (قافیه دار) است اگر چه ممکن است بیانگر احساس و عواطف وتخیل نباشد.

از این روی می بینیم که سخنانی به نظم گفته شده که جنبهری آموزش علوم و فنونی دارد.مثلا برای آموزش حروف الفبا یا عاداد یا نام اشیا به زبان فارسی یا زبان دیگر از نظم استفاده می کنند تا بهتر در ذهن جای گیرد.

کتاب نصاب الصبیان ابو نصر فراهی از این مقوله است.

بنا براین ممکن است کلامی موزون و یا مقفی نباشد و به عبارتی نثر باشد اما شعر هم باشد چون بیان حس وشعور درک درونی شاعر است ازاین روی می بینیم که سخنی به ظاهر وزن عروضی و قافیه و ردیف ندارد ولی از سویی تخیلی و بیانگر عواطف و اندیشه ای است از این روی نام شعر منثور می گیرد.

مثلا اشعار سلمان هراتی درباره ی وطن یا اشعار سهراب و ...از این گروه است.

 

البته اگر شعری منظوم هم باشد اوج زیبایی را از ظهر و باطن درخود دارد که می توان به غزلیات حافظ وسعدی ویا منظومه های داستانی حکیم نظامی و یا مثنوی شاهنامه ی فردوسی و دیگر ادیبان اشاره کرد.



موضوعات مرتبط: شعر و نظم و تفاوت آن , چرا به بعضی نثرها شعر می گویند , ایا شعر ای وطن سلمان هراتی واقعا شعر است ؟چرا وزن

تاريخ : ۱۳٩۳/۱٢/٩ | ٩:۳٢ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

همی گویم و گفته‌ام بارها

بود کیش من مهر دلدارها

پرستش به مستی است در کیش مهر

 برون‌اند زین جرگه هشیارها

به شادی و آسایش و خواب و خور

ندارند کاری دل‌افگارها

به جز اشک چشم و به جز داغ دل

نباشد به دست گرفتارها

کشیدند در کوی دلدادگان

میان دل و کام، دیوارها

چه فرهادها مرده در کوه‌ها

چه حلاج‌ها رفته بر دارها

چه دارد جهان جز دل و مهر یار

مگر توده‌هایی ز پندارها

ولی رادمردان و وارستگان

نبازند هرگز به مردارها

مهین مهر ورزان که آزاده‌اند

بریزند از دام جان تارها

به خون خود آغشته و رفته‌اند

چه گل‌های رنگین به جوبارها

بهاران که شاباش ریزد سپهر

به دامان گلشن ز رگبارها

کشد رخت، سبزه به هامون و دشت

زند بارگه، گل به گلزارها

نگارش دهد گلبن جویبارها

در آیینه آب، رخسارها

رود شاخ گل در بر نیلفر

بر قصد به صد ناز گلنارها

درد پرده  ی غنچه را باد بام

هزار آورد نغز گفتارها

به آوای نای و به آهنگ چنگ

خروشد ز سرو و سمن، تارها

به یاد خم ابروی گل‌رُخان

بکش جام در بزم می‌خوارها

گره را از راز جهان باز کن

که آسان کند باده، دشوارها

جز افسون و افسانه نبود جهان

که بستند چشم خشایارها

به اندوه آینده خود را مباز

که آینده خوابی است چون پارها

فریب جهان مخور زینهار

که در پای این گل بود خارها

پیاپی بکش جام و سرگرم باش



موضوعات مرتبط: درد پرده ی غنچه را باد بام , همی گویم و گفته ام بارها , کیش مهر شعری از علامه طباطبایی مفسر قرآن

تاريخ : ۱۳٩۳/۱٢/٩ | ٩:٢٧ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

پاسخ به یک پرسش

 

 

او خدو انداخت بر روی علی

افتخار هر نبی و هر ولی

 

در کتاب فارسی پایه ی هشتم بخش گفت و گوی کتاب صفحه ی 87 چنین آمده:

حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وآله بیابید که در آن به مفهوم مصراع افتخار هر نبی و هر ولی اشاره شده باشد...

 

اگر چه دراین باره احادیث فراوان داریم که مفهوم آن نازش و افتخار زمین و زمان به وجود پر نور و سرور مولا علی علیه السلام است،اما به نظر می رسد سخنان زیر به مفهوم این مصراع نزدیک تر باشد.درصورتی که دوستان احادیث و سخنانی نزدیک به این مصراع بیابند ارسال آن برای وینا برای اطلاع رسانی به دوستان دیگر، مزید امتنان است.

 

ازپیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: (در زمان جنگ خیبردرمورد علی علیه السلام)

 

الف. لاَدفعن الرایه غدا ان شاءالله الی رجل کرّار غیر فرّار یحب الله و رسوله و یحبه الله و رسوله لا ینصرف حتی یفتح الله علی یده

(ان شاءالله فردا پرچم را به دست مردی می دهم که بسیار حمله برنده است به سوی دشمن و فرار نمی کند او خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش هم او را دوست دارنداز جنگ منصرف نمی شود تا ان که خدا به دستش فتح و گشایش قرار دهد)  تاریخ یعقوبی ج1 ص 415

ب. مبارزه ی علی با عمروبن عبدود در روز خندق از اعمال امتم تا روز قیامت برتر است

ج.ضربه علی فی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین

(ضربت علی در روز خندق از عبادت جن وانس برتر است)

د.اما ترضی ان تکون منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی (ایا خرسند نمی شوی که تو نسبت به من به منزله ی هارون زا موسی هستی جز آن که بعد از من پیامبری نیست؟)

هـ. ان امامکم و ولیکم علی بن ابیطالب(همانا امام و ولی شما علی بن ابیطالب است)

و: من کنت مولاه فهذا علی مولاه  اللهم وال من والاه وعاد من عاداه (هرکس من مولاو پیشوای اویم پس اینک علی مولا و پیشوای اوست خدایا دوست بدار هر که او را دوست دارد و دشمن بدار هر که او را دشمن دارد)

 ز: یا علی انت اخی فی الدنیا و الاخره(ای علی تو برادرم در دنیا و اخرت هستی)

 

(گفتنی  است این احادیث به وسیله ی وینا ترجمه شده است و چنانچه دوستان اشکالی در ترجمه می بینند تذکر دهند تا برطرف شود.)

 

 

 



موضوعات مرتبط: افتخار هر نبی و حدیث مربوط , مفهوه مصرع افتخار هر نبی و هر ولی در حدیث

تاريخ : ۱۳٩۳/۱٢/٧ | ۳:۳٠ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()