نام بعضی نفرات»، به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۲۷

  • در این شعر نیما از یوسف اعتصام و حسن رشدیه نام می‌برد، که در ادامهٔ این مطلب در مورد این دو تن بیشتر خواهید خوانید.

 

بعضی نفرات

یاد بعضی نفرات

روشنم می‌دارد:

اعتصام یوسف

حسن رشدیه.

 

قوتّم می‌بخشد

ره می‌اندازد

و اجاق کهنِ سردِ سرایم

گرم می‌آید از گرمیِ عالیِ دمشان.

 

نام بعضی نفرات

رِزق روحم شده است.

وقت هر دلتنگی

سویشان دارم دست

جرئتم می‌بخشد

روشنم می‌دارد.

 

اما آن دو تن که نیما در این شعر از آنها نام می‌برد که هستند؟

یوسف آشتیانی اعتصام‌الملک - اعتصامی

یوسف آشتیانی (۱۳۱۶ -۱۲۵۳ ش)، نویسنده، مترجم و روزنامه‏نگار، که اصل و نسب‌اش آشتیانى بود، در تبریز متولد شد. پس از فوت پدرش، که از مستوفیان (دبیر در دستگاه مالیه) آذربایجان بود، به اعتصام‏الملک ملقب گردید. او در تبریز ادبیات فارسى و عربى و قدرى از فقه و اصول و حکمت قدیم و زبان فرانسه و عربى را آموخت، و در ترجمه از عربى و فرانسه دستی توانا داشت. بعضى از تألیفاتش که به زبان عربى است ظاهراً در مصر چاپ شده است. از عربى و فرانسه چند کتاب به فارسى ترجمه کرده است. او از افرادى بود که پیکارى بى وقفه را براى رهایى زنان از قید و بند جامعهٔ کهنه‌پرست در روزگارانى بس دورتر آغاز کرد. رساله مشهور او «تربیت نسوان» یادگار این پیکار بى وقفه است.

از آثار وى می‌توان به این عنوان‌ها اشاره کرد: «تربیت نسوان» که ترجمه‏اى است از «تحریرالمَرآه» قاسم امین مصری؛ که در آن روزگارِ تعصب عامّ و بی‌خبری عمومی ازاهمیت پرورش بانوان در جامعهٔ ایرانی، کتاب برجسته‌ای به‌شمار می‌آمد؛ ترجمهٔ «تیره‏بختان» (همان بی‌نوایان امروزی) اثر ویکتور هوگو؛ ترجمه «خدعه و عشق»، اثر شیللر شاعر آلمانى برگردان از ترجمه فرانسوى؛ ترجمهٔ «سفینهٔ غواصه» اثر ژول ورن؛ ترجمهٔ «حال تولستوى»؛ «سیاحت‌نامهٔ فیثاغورث در ایران»؛ «فهرست کتابخانهٔ مجلس شوراى ملى».

او در جوانى مطبعهٔ سربى را در تبریز دایر کرد. در دورهٔ دوم مجلس شورای ملی پس از مشروطیت وکیل بود و مدتى ریاست کتابخانهٔ مجلس شوراى ملى را نیز به عهده داشت. در سال‌های ۱۲۹۰  و ۱۳۰۱ ه.ش. مجلهٔ ماهانهٔ ۶۴-صفحه‌ای ادبى علمى و اخلاقى و سیاسى «بهار» را انتشار داد کرد که طی ۲۴ شماره در۲ نوبت توانست مطالب سودمند علمی، ادبی، اخلاقی، تاریخی، اقتصادی و فنون متنوع را به روشی ساده و نیکو برای اطلاع عامّه عرضه کند. بیشتر مطالب این نشریه ترجمه یا نوشتهٔ خود او بود.

اعتصام‌الملک پدر رخشندهٔ اعتصامی مشهو ر به پروین اعتصامی است که او را به‌حق حاصل عمر یوسف اعتصامى خوانده‌اند. اعتصام‌الملک در تهران درگذشت و در آرامگاه خانوادگى‌اش در قم دفن شد.

 

حسن رشدیه، بنیاد‌گذار دبستان و شیوهٔ آموزش نوین در ایران 

میرزا حسن تبریزی (۱۲۳۰ تبریز - ۱۳۲۳ قم) مشهور به رشدیه از پیشقدمان نهضت فرهنگی ایران بود. وی نخستین مؤسس دبستان به شیوهٔ جدید در تبریز و تهران بود، و اینجا و آنجا او را پدر فرهنگ (به معنای آموزش و پرورش) جدید ایران هم نامیده‌اند.

اشاره به این امر بد نیست که پیش از مشروطه در ایران درس خواندن به دو گونه بود: مدرسه برای ملّا شدن، و مکتب برای یادگیری خواندن و نوشتن. طلبه‌ها در مدرسه صرف و نحو عربی، منطق، اصول، فقه و حکمت و مانند اینها می‌خواندند. اما مکتب‌ها به طور عمده خاصّ اعیان، توانگران و بازرگانان و امثالهم بود. محصّل‌ها در یک سال الفبا و خواندن و نوشتن کلمات را یاد می‌گرفتند. سپس با خواندن قرآن کتاب خواندن را آغاز می‌کردند و بعد با خواندن گلستان سعدی و جامع عباسی و تاریخ نادر و... ادامه می‌دادند و به اصطلاح میرزا می‌شدند. معلم‌ها هم معمولاً از آخوندها بودند. در آن روزگاران بسیاری از مکتب‌ها در مسجدها برقرار بودند.

تأسیس مدارس جدید

حاجی میرزا حسن، مشهور به رشدیه، خود از ملازادگان تبریز بود که به جای رفتن به نجف و خواندن درس طلبگی به استانبول و مصر و بیروت رفت، دبستان‌های آنجا را دید و شیوهٔ آموزگاری نوین را آموخت و در بازگشت به فکر ایجاد «دبستان» و آموزش الفبا و حساب و هندسه و تاریخ و جغرافیا به سبک نوین افتاد (سال ۱۲۶۷). خودش می‌گوید: «روزی با پدرم روزنامهٔ اختر [چاپ استانبول] را می‌خواندیم، دیدیم نوشته: در اروپا از هزار تن، ده تن بی‌سوادند، ولی در ایران از هزار تن، تنها ده تن باسواد هستند...باید در ایران دبستان‌هایی به شیوهٔ اروپا بنیاد یابد...این نوشته در من  و پدرم سخت تأثیر کرد.»

وی تالیفات متعدد دارد از جمله: بدایه التعلیم، نهایه التعلیم، وطن دیلی (به ترکی آذربایجانی)، تاریخ شفاهی، شرعیات ابتدایی، جغرافیای شفاهی و غیره. همچنین در زمانی که در تهران بود «روزنامهٔ طهران» را انتشار می‌داد.

میرزا حسن رشدیه در ۲۹ آذر ۱۳۲۳ در سن ۹۷ سالگی در شهر قم درگذشت.

منابع:

  • مجموعهٔ کامل اشعار نیما یوشیج (فارسی و طبری)، تدوین سیروس طاهبار، انتشارات نگاه، ۱۳۷۳ (چاپ سوم) 
  • تاریخ مشروطهٔ ایران، احمد کسروی 
  • ویکی‌پدیا، فرهنگنامهٔ اینترنتی 

 



موضوعات مرتبط: یاد بعضی نفرات , نیما یوشیج , یوسف اعتصام , حسن رشدیه

تاريخ : ۱۳٩٠/۱۱/٢٩ | ۸:٥٧ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

به این ابیات توجه کنید:

 

دلم رفت آنکه با صبر آشنا بود    خطا گفتم مرا خود د ل کجا بود

(امیر خسرودهلوی)

چه زشت و چه زیبا همه نقش قلم اوست   

نـــــی نـــی نکند زشت نگــــــارنده ی زیبا

آن خال که دیده بر رخت می بیـــــند       

 زاغی است که جز بر گل تر ننشیند

نی نی غلطم که در گلستان رخت      

هندو بچه ای برهنه گل می چیند

 

 

تئ مشت درشت روزگاری از گردش قرن ها پس افکند

نی نی تو نه مشت روزگاری

ای کوه نیم ز گفته خرسند

تو قلب فسرده ی زمینی

از درد ورم نموده یک چند   (قصیده دماوندیه از ملک الشعرای بهار)

 

شاعر در بیتی سخنی بر زبان می آورد و در ابیات بعد از گفته ی خود باز می گردد و به عبارتی حرفش را پس می گیرد که بدان آرایه ی ادبی بازگشت یا رجوع یا استدراک گویند.



موضوعات مرتبط: آرایه ادبی رجوع , آرایه ادبی بازگشت , رجوع و بازگشت , آرایه ادبی استدراک
ادامه مطلب

تاريخ : ۱۳٩٠/۱۱/۱٧ | ۱٠:٢۳ ‎ق.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

 قصه ی مورچه ی سیاه:

                          

اتل متل یه مورچه /

قدم می زد تو کوچه /

اومد یه کفش ولگرد /

پای اونو لگد کرد /

مورچه ی پا شکسته راه

 نمی ره نشسته /

 با برگی پاشو بسته /

نمی تونه کار کنه /

دونه ها رو بار کنه /

تو لونه انبار کنه /

مورچه جونم تو ماهی /

عیب نداره سیاهی /

خوب بشه پات الهی!



موضوعات مرتبط: قصه مورچه ی سیاه , اتل متل یه مورچه

تاريخ : ۱۳٩٠/۱۱/۱٧ | ۱٠:۱۸ ‎ق.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

شمارک

تو را جویم ز هر نقشی که دانم

ارزشیابی ادبیات پایه دوم ترم (2)  راهنمایی

                                     

ردیف

سطح ارزشیابی

2

واژه های زیر را معنا کنید.

      جَیب(        ) ذکاوت (      )  تکریم(        ) متانت()

  کاریز(         ) هجران(        )    نامرئی(    )  استعداد

1

دانش

1

یکی از راه های گسترش واژه ها در زبان فارسی .......................است.

2

دانش

3

ادبیات دفاع مقدّس را ادبیات پایداری نیز می گویند.         ص           غ         

هم خانواده (منحرف) وا‍ژه ی (انحراف )است.          ص             غ

(سحر گاه) ، مخففِ (سحر گه) است.          ص         غ

کلیله و دمنه نمو نه ای از ادبیات تعلیمی است.            ص           غ

فعل هایی که به مفعول نیاز دارند ،گذرا و متعدی هستند.                ص           غ

معادل فارسیِ: ناصر (خطا بخش)است.       ص           غ

3

دانش

1

مفردِ (اخلاق)....................جمعِ مکسر (علیم)..................است.

.متضادِ (برخاسته)..................مترادفِ (صبور).................می باشد.

4

دانش

5/.

آرایه ی ادبی بیت زیر را مشخص کنید.(1مورد)

خیزید و خز آرید که هنگام خزان است/// باد خنک از جانب خوارزم وزان است

5

دانش

1

عبارات زیر را به نثر ساده و روان بر گردانید و معنا کنید.

ای وطن ، ای تن مرا مأوا

مُلک از خردمندان جمال گیرد.

محک خالص کافر ز مسلمان ادب است.

به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقی است.

6

دانش

75/.

بیت زیر چند جمله است؟ مشخص کنید.

نصیحت گوش کن جانا  که از جان دوست تر دارند///جـوانـان سعــادتمند پنــد پیـر دانــا  را

7

درک و فهم

25/.

با واژه ی زیر یک اسم مشتق بسازید.

باغ:

8

درک و فهم

25/1

جدول زیر را کامل کنید.

شناسه

بن

شمار

شخص

زمان

فعل

 

 

 

 

 

 

خواهد خواند

 

9

درک و فهم

5/.

ساختمان کدام واژه با بقیه متفاوت است؟

            1)   حافظه                 2)چشمه             3) عطش            4)  سوزش

10

درک و فهم

5/.

در کدام گزینه ترکیب وصفی به کار رفته است؟

1) واقعه ی تنباکو                2) خدای حال گردان        3)      دریای خرد          4)  چیدن زیتون

11

درک و فهم

1

ارکان تشبیه را در عبارت زیر مشخص کنید.

او در سایه ی خود تنهاست.چهره اش روشن است چنان خورشید.

 

12

درک و فهم

75/1

 عبارت زیر رابخوانید و نقش کلماتی که زیر آن خط کشیده شده ،مشخص کنید.

از خدا جوییم تو فیق ادب //بی ادب محروم ماند از لطف حق//

13

کاربرد

5/.

کدام گزینه جمع است؟

           1) گریان           2) بهاران                   3) جهان                      4) سرداران

14

کاربرد

 

سطح سؤالات چگونه بود؟          آسان                      متوسط                در حد انتظار              سخت

 

15

ارزشیابی

 

انتقاد خود را از کلاس ادبیات بنویسید.

 

 

 

16

تجزیه و  تحلیل

 

پاسخ به هر کدام از پرسشهای زیر اختیاری است.(نمره منفی دارد.در صورت عدم اطمینان پاسخ ندهید

پرسش ویژه

 

 

متن زیر را از عربی به فارسی روان ترجمه کنید.

المرءُ علی دین خَلیلِه و َقرینِه.

 

پرسش ویژه

 

 

متن زیر را از انگلیسی به فارسی روان ترجمه کنید.

Say: I take refuge in the creator of mankind.

پرسش ویژه

 

توفیق رفیقتا ن

 



موضوعات مرتبط: آزمون ادبیات دوم

تاريخ : ۱۳٩٠/۱۱/۱٢ | ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

شمارک

تو را جویم ز هر نقشی که دانم

نام ونام خانوادگی:             ارزشیابی ادبیّات پایه سوم ترم (2) راهنمایی                           

 

ردیف

سطح ارزشیابی

2

واژه های زیر را معنا کنید.

وهله(        )     نصرت (        )       کنام (         )         مقرّب   ) گزند (          )   ضمان( )     غریب(    )   خوض نمودن (      )

1

دانش

1

شازده کوچولو اثر کیست؟ و جزء کدام یک از انواع داستان ها ست؟

2

دانش

2

چهار مقاله را نظامی عروضی سمرقندی نوشته است.         ص           غ         

( در، به، از، او ) حروف اضافه نام دارند.          ص             غ

در تضمین آشکار، شاعر به نام گوینده شعرکه از او بیتی می آورد، اشاره می کند.          ص           غ

در عبارت( نیست آب حیات جز دانش) ترتیب اجزای سخن رعایت شده است.             ص           غ  

3

دانش

2

در نثر کهن فارسی فعل ها فراوان و جمله ها بسیار کوتاه است.           ص           غ

در نقد فقط عیب ها و کاستی ها دیده می شود .           ص           غ

(بهجت) تخلّص محمّد حسین شهریار است.      ص         غ

 سمک عیّار از نمونه های نثر داستانی در ادبیّات ایران است.      ص           غ

4

دانش

1

مفردِ ( ارباب ).......................جمعِ مکسّر ( خصلت )...........................متضادِ ( دوست )......................

مترادفِ (سعادت)..........................می باشد.

5

دانش

1

آرایه های ادبی بیت زیر را مشخص کنید.(2مورد)

آسمان از شوق دف می زد/ شطّ خرّمشهر کف می زد

 

6

دانش

2

عبارات زیر را به نثر ساده و روان امروزی بر گردانید.

دائماً یکسان نباشد حال دوران غم مخور.

چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن.

متاع جوانی به بازار نیست.

چو ایران نباشد تن من مباد.

7

دانش

5/.

 بیت"خدایا به ذلّت مران از درم   /   که صورت نبندد دری دیگرم"    چند جمله است؟

            1) دو                 2) سه                 3) چهار                       4) پنج 

8

درک و فهم

5/.

وا‍ژه های ( آدمک- موافقت- هواپیما ) به ترتیب............است.

1) مرکّب/ مشتق/ مرکّب 2)ساده/ مشتق/ ساده 3)) مشتق/ ساده/ مرکّب  4) مشتق/ ساده / مشتق-مرکّب

9

درک و فهم

5/.

کدام نثر امروزی است؟

1) دزدی در آمد       2) رابعه بزرگ شد       3) در صحبت نادان فایده نبُوَد         4) سیلی در رسید

10

درک و فهم

5/.

در کدام گزینه شبه جمله به کار رفته است؟

1) خدایا به کرامت تو نازانیم                            2 ) بلا از دوست عطا ست

3) زی پدرش رفت و خبر دار کرد                  4) گلزار ز عیش لاله باران شد

11

درک و فهم

5/.

در کدام گزینه کاربرد حرف (و) برای ربط وپیوند است؟

1)قصّه ی تکرار آرش را باز هم خواند و تماشا کرد          2) در نگاهش خشم و آتش را نمی دیدند

3) یار بد بر جان و بر ایمان زند                                         4) ز آزادگان بردباری و سعی بیاموز

12

درک و فهم

5/.

در مورد انواع فعل، گزینه درست را انتخاب کنید.

1) می گذشت (مضارع اخباری .سوم شخص مفرد)                  2) گفته ام (ماضی نقلی اوّل شخص جمع)

3)همی گویند(ماضی استمراری کهن.سوم شخص جمع) 4)داشتی می رفتی(ماضی مستمر.دوم شخص مفرد)

13

درک و فهم

1

 عبارت زیر را بخوانید و نقش کلمات خط کشیده شده را، بنویسید.

شاهزاده به او گفت :بیا با من بازی کن .روباه گفت: من که هنـوز اهلی نشده ام.اگر تو من را اهلی کنی زندگی من چون خورشید خواهد درخشید.

14

درک و فهم

*

 سطح سؤالات چگونه بود؟          آسان                      متوسّط                در حدّ انتظار              سخت

15

ارزشیابی

 

پاسخ به هر کدام از این سؤالات اختیاری است.(نمره منفی دارد.در صورت عدم اطمینان پاسخ ندهید).

یک کتاب رمان(خارج از کتاب درسی) همراه با نویسنده آن بنویسید. موضوع آن را در عبارتی بسیار کوتاه توضیح دهید.

 

پرسش ویژه

 

 

جمله زیر را به صورت ساده و روان ترجمه کنید.

Honesty is the best policy.  

 

پرسش ویژه

 

توفیق رفیقتا ن



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳٩٠/۱۱/۱٢ | ۱۱:٤٤ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

شمارک

ای نام تو بهترین سرآغاز

نام ونام خانوادگی:             ارزشیابی ادبیات پایه اوّل راهنمایی (ترم2)                 

ردیف

سطح ارزشیابی

2

واژه های زیر را معنا کنید.

  اسوه (            ) جرّار (        ) مأمن (               )  هزینه کردن (           )

 منجّم           ) مقتدا (      )  حجره (       )    چمیدن (       )

1

دانش

5/.

داستان آدم آهنی و شاپرک از نوع داستان های .............................است.

2

دانش

25/.

بزرگترین رباعی سرای ادبیّات ایران کیست؟

3

دانش

5/2

دو کلمه (صدر) و( قدر) می تواند در نثر، سجع باشد.              ص             غ         

در قالب قطعه مصرع های دوم همه ی بیت ها، هم قافیه اند.        ص              غ

معادل فارسی کامپیوتر (یارانه ) است      ص            غ

 در جمله ی ( احمد، پسر بزرگ هرمز، در مقابل دشمنان ایستاد.) بدل به کار رفته است.      ص        غ

(من نماز را دوست دارم)  یک جمله ی خبری است. ص           غ

4

دانش

1

مفردِ (ایرانیان):.................جمعِ (مدرسه):..................است.

مخالف و متضادِ (خوبی):.............. مترادفِ (صید):............می باشد.

5

دانش

5/.

زاویه دید جمله ی زیر را به دوم شخص تبدیل کنید و دوباره بنویسید.

او بسیار درس می خوانَد.

6

درک وفهم

1

عبارات زیر را به نثر ساده و روان امروزی بر گردانید ومعنا کنید.

عشق محمّد بس است و آل محمّد

ز تو سعی و عمل باید ز من پند

7

درک وفهم

5/.

در این عبارت ضمیر های شخصی (جدا و پیوسته ) رامشخص کنید.

قلب سرشار از عطوفت تو /// بر لبانت شکوفه های دعاست

8

درک وفهم

75/.

زمان فعل های زیر را بنویسید.

           خواهد رفت(               )              رفته باشد (                   )          می بینید(                    )

9

درک وفهم

25/.

در کدام یک از واژه های زیر بن فعل به کار نرفته است؟

   1) بسته                   2) خندان                              3) آسایش                                4) نرمش

10

درک و فهم

25/.

در کدام گزینه شبکه معنایی به کار رفته است؟

1)باران .بهار.ماهی.دانش                        2 ) ایران.اصفهان.پهناور.خاطره

3)جمع عدد.ضرب.حساب                        4 ) پرواز.آسمان.آرزو.هوش

11

درک و فهم

25/.

در کدام گزینه مصدربه کار رفته است؟

1 ) دیدن                      2) بکن             3 ) اوّلین           4 ) زبان

12

درک و فهم

25/.

بن مضارع کدام فعل نادرست است؟

1) آمد(آی)              2) زد (زن)               3) می نویسد (نویس)                  4) می شنود (شنید)

13

درک و فهم

1

جدول زیر را کامل کنید.

وجه شبه

طرف دوم

ادات تشبیه

طرف اوّل

یک جمله ی ادبی

 

................

 

 

...............

 

..................

 

...............

 

................................................................

 

14

درک و فهم

75/.

در جمله ی زیر، نهاد و فعل و مسند را پیدا کنید.

شب ز اسرار علی آگاه  است.            

15

درک و فهم

1

عبارت زیر چند جمله است؟مشخص کنید.

 خدایا، ای بینای شنوا،ای دانای توانا، ما را به راه راست هدایت فرما.

16

درک وفهم

25/1

جدول زیر را کامل کنید.

مفرد یا جمع

شخص

شناسه

بن مضارع

بن ماضی

فعل

 

 

 

 

 

رسیده بود

 

17

درک و فهم

1

از میان اسم های زیر اسم های مرکّب را مشخص کنید و اجزای تشکیل دهنده ی آن را بنویسید.

دیدار. دلپذیر .گلفروش .غارتگر.  نمکدان.  دانا. دلنواز .هواپیما

 

18

درک و فهم

 

سطح سؤالات چگونه بود؟          آسان                      متوسّط                در حدّ انتظار              سخت

19

ارزشیابی

توفیق رفیقتا ن



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳٩٠/۱۱/۱٢ | ۱۱:٤۱ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

شمارک

تو را جویم ز هر نقشی که دانم            ارزشیابی ادبیّات پایه سوم راهنمایی ترم (2)

 

 

 

2

واژه های زیر را معنا کنید.

واقف(                    )     مقرون (                        )       تکبیر (                      )         زنگار (                 )

عزیمت(                     ) عذوبت(                       )     سیما(                  )             مشارکت (                   )

1

 

1

شازده کوچولو اثر کیست؟ و جزء کدام یک از انواع داستان ها ست؟

2

دانش

2

مخزن الاسرار را نظامی عروضی سمرقندی نوشته است.         ص           غ         

( اگر، به، از، او ) حروف ربط نام دارند.          ص             غ

در تضمین پنهان، شاعر به نام گوینده شعرکه از او بیتی می آورد، اشاره می کند.             ص           غ

در عبارت( آفرینش همه تنبیه خداوند دل است) ترتیب اجزای سخن رعایت شده است.  ص           غ

3

دانش

2

در نثر کهن فارسی فعل ها اندک و جمله ها بسیار طولانی است.           ص           غ

در نقد فقط عیب ها و کاستی ها دیده می شود .           ص           غ

(حجّت) تخلّص محمّد حسین شهریار است.      ص         غ

 سمک عیّار از نمونه های نثر داستانی در ادبیّات ایران است.      ص           غ

4

دانش

1

مفردِ ( علما ).......................جمعِ مکسّر ( شهید )...........................متضادِ ( عشق)......................

مترادفِ (فَراغت)..........................می باشد.

5

دانش

1

آرایه های ادبی بیت زیر را مشخص کنید.(2مورد)

آسمان از شوق دف می زد   /  شطّ خرّمشهر کف می زد

6

دانش

2

عبارات زیر را به نثر ساده و روان امروزی بر گردانید.

تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور.

برخیز که عید می کشان آمد.

تا توانی می گریز از یار بد.

اینک ای خوب، فصل غریبی سرآمد.

7

دانش

5/.

 بیت"خدایا به ذلّت مران از درم   /   که صورت نبندد دری دیگرم"    چند جمله است؟

            1) دو                 2) سه                 3) چهار                       4) پنج 

8

درک و فهم

5/.

وا‍ژه های ( خفته-عبور- شاهزاده) به ترتیب............است.

1) مرکّب/ مشتق/ مرکّب 2)ساده/ مشتق/ ساده 3)) مشتق/ ساده/ مرکّب  4) مشتق/ ساده / مشتق-مرکّب

9

درک و فهم

5/.

کدام نثر امروزی است؟

1) دزدی در آمد       2) رابعه بزرگ شد       3) سیلی در رسید    4) در صحبت نادان فایده نبُوَد        

10

درک و فهم

5/.

در کدام گزینه شبه جمله به کار رفته است؟

1) هی، بیا با من بران این خرس را                     2 ) بلا از دوست عطا ست

3) زی پدرش رفت و خبر دار کرد                  4) گلزار ز عیش لاله باران شد

11

درک و فهم

5/.

در کدام گزینه کاربرد حرف (و) برای ربط وپیوند است؟

1)  یار بد بر جان و بر ایمان زند                                         2) در نگاهش خشم و آتش را نمی دیدند

3) قصّه ی تکرار آرش را باز هم خواند و تماشا کرد             4) ز آزادگان بردباری و سعی بیاموز

12

درک و فهم

5/.

در مورد انواع فعل، گزینه درست را انتخاب کنید.

1) می گذشت (مضارع اخباری .سوم شخص مفرد)                  2) گفته ام (ماضی نقلی اوّل شخص جمع)

3)همی شنوند(ماضی استمراری کهن.سوم شخص جمع) 4)داشتی می رفتی(ماضی مستمر.دوم شخص مفرد)

13

درک و فهم

1

 عبارت زیر را بخوانید و نقش کلمات خط کشیده شده را، بنویسید.

شاهزاده به او گفت :بیا با من بازی کن .روباه گفت: من که هنـوز اهلی نشده ام.اگر تو من را اهلی کنی زندگی من چون خورشید خواهد درخشید.

14

درک و فهم

*

 سطح سؤالات چگونه بود؟          آسان                      متوسّط                در حدّ انتظار              سخت

15

ارزشیابی

 

پاسخ به هر کدام از این سؤالات اختیاری است.(نمره منفی دارد.در صورت عدم اطمینان پاسخ ندهید).

نام یک کتاب رمان(خارج از کتاب درسی) را همراه با نویسنده آن بنویسید. موضوع آن را در عبارتی بسیار کوتاه توضیح دهید.

 

پرسش ویژه

 

 

جمله زیر را به صورت ساده و روان ترجمه کنید.

Honesty is the best policy.  

 

پرسش ویژه

 

توفیق رفیقتا ن

 



موضوعات مرتبط: آزمون ادبیات سوم

تاريخ : ۱۳٩٠/۱۱/۱٢ | ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

مدت پاسخ گویی به هر پرسش

شمارک

به نام آفریننده ی قلم

      

انشا و نگارش پایه ی دوم راهنمایی

سطح ارزشیابی

1

5/.

1- انواع نامه را نام ببرید.(2مورد)

دانش

2

1

2-درست و نادرست را انتخاب کنید.

به عبارتهای کوتاه و آهنگین شعار می گویند.                   ص               غ       

حاشیه گذاری تأثیر چندانی در زیبایی متن ندارد.              ص                غ

در کوتاه نویسی باید به مطالب اصلی توجه کرد.               ص                غ

برخی از یادداشت های روزانه به داستان تبدیل می شود.     ص               غ

دانش

1

5/.

3- استفاده از توصیف برای.........................سبب تأثیر بخشی نوشته می شود.

دانش

2

2

4-هر کدام از عبارات ردیف (الف) را به آرایه های ادبی مناسب در ردیف (ب) وصل کنید.(یک آرایه اضافی است.)                                الف                                          ب  

            برق از شوق که می خندد بدین سان قاه قاه             تضمین

              دشمن دانا بهتر از دوست نادان است.                    واج آرایی

              ذات او دروازه ی شهر علوم                                   امثال و حکم

                ای هست کن اساس هستی                                   تلمیح           

                                  تشخیص   

درک وفهم

5

2

 5-با هر واژه و یا ترکیب،جمله ای جداگانه بسازید.

فلسطین:.............................................................................................

اعماق:................................................................................................

قصیده ی سعدی:.................................................................................

زینت:.................................................................................................

کاربرد

5

2

6-یک بند(2خط) بنویسید که در آن ا واژه های(سکوت ، دعا، پنجره، گل سرخ)به کار رفته باشد.

 

 

44

10

7-از موضوعات زیر یکی را انتخاب کنید و با رعایت انسجام و نکات نگارشی انشایی در 10خط بنویسید.(حاشیه گذاری شده است.)

1- گر رسد دشمنی برای وطن /// جان و دل رایگان بیفشانیم (وطن دوستی )

2-شرح حال خود تان.(اتوبیوگرافی)

 3- پرنده ای اسیر در قفس.(خیالی،توصیفی)

 ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... توفیق رفیقتان

ترکیب

40

10

 

 

 



موضوعات مرتبط: آزمون انشای دوم

تاريخ : ۱۳٩٠/۱۱/۱٢ | ۱۱:۳٠ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()

سطح ارزشیابی

ارزشیابی املای  پایه سوم راهنمایی 1390

شمارک

دانش

1-پس از تصحیح املا بهتر است غلط ها را در جمله به کار بریم.       ص              غ

 شیوه ی صحیح قلم به دست گرفتن در املا لازم است.       ص         غ

5/.

دانش

2-املای کدام کلمات را می توان به دو شکل جدا و سرهم نوشت؟ (با یک مثال)

5/.

دانش

3- از میان کلمات زیر، مترادفات را کنار هم بنویسید (سه کلمه اضافی است)

بدیهی، نیکی ،جامه، عار ، یاری ، آشکار، رزم،لباس،اَنعام، صلاح ، ننگ، نصرت، چهارپایان، بخشش،گناه.

1-    .................و..................... 2-...................و........................      3-............................و...............................

4-....................و.....................   5-..................و..................       6-.............................و...............................

5/1

درک و فهم

4-با هر یک از حروف زیر یک واژه همراه با هم خانواده ی آن بنویسید .

غــ...............هم خانواده :...........................           ســ......................هم خانواده:.........................

1

درک و فهم

5- شکل صحیح هر کلمه را بنویسید.

انظبات(                          ) لاضمه ی زندگی(                      ) رغابت(                    )     فراصت(                      )

2

درک و فهم

6-با قرار دادن حرف مناسب واژه ها راکامل کنید .

جوانان باید ازآبشخورهای پاک و .....لال(ض.ظ.ز.ذ) فرهنگ ایرانی برای آبادانی میهن خویش بــ....ره(هــ..حــ) بگیرند.

1-    یکی از ....مینه های(ضـ .ز ..ذ.) اجتما.....ی(ئــ. .عــ ) گمراه شدن هم نشین بد است.

4

درک و فهم

7- با توجّه به معنای داخل کمانک با حروف در هم ریخته، یک واژه ی مناسب بسازید.

 ت ه ب ن ی(هوشیار کردن)......................................................

5/.

توفیق  رفیقتان

                                                                                                                                                          



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳٩٠/۱۱/۱٢ | ۱۱:٢٧ ‎ب.ظ | نویسنده : وینا | نظرات ()